VR – co to jest i na czym polega wirtualna rzeczywistość?

VR – co to jest i na czym polega wirtualna rzeczywistość?

Virtual Reality (VR). W skrócie mówiąc, to technologia, która umożliwia użytkownikowi ”wejście” w cyfrowy świat. Pojawienie się wirtualnej rzeczywistości przewidywano w książkach i filmach science-fiction. Dziś możemy przyglądać się jej rozwojowi i zastanawiać do czego tak na prawdę została stworzona.

Historia

Pomysłodawcą wirtualnej rzeczywistości był Myron W. Krueger, który opracował i stworzył projekt wideoinstalacji. Pierwszy projekt nazwany ”Glowflow” powstał już w 1969 roku. Natomiast z twórcę pojęcia Virtual Reality uważa się Jarona Laniera, który tak zdefiniował wirtualną rzeczywistość:

Rzeczywistość wirtualna jest sposobem użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej (fizycznej) obecności.

Prace nad wirtualną rzeczywistością zostały zakończone, ze względu na ograniczenia technologiczne. Aż w 2012 roku prace zostały wznowione. Wszystko dzięki portalowi Kickstarter na której pojawiła się zbiórka na Oculus Rifta. Ta współczesna wersja VR w postaci okularów, wyposażona jest w wyświetlacz o rozdzielczości 1280×800 (na każde oko przypada jeden obraz o rozmiarach 640×800). Do tego czujnik ruchu, dzięki któremu można rozglądać się po wirtualnym świecie.

Technologia

Na obecnym poziomie rozwoju technologii możliwe jest jedynie wypływanie na generowane obrazy i dźwięki w wirtualnej rzeczywistości.

Wizualizacja. Odbierana jest za pomocą ekranów, dużych – np. komputerowych i małych – np. tych zastosowanych w Oculus Rift wyświetlane w trybach 2D i 3D.

Dźwięk. Nie jest on konieczny, w niektórych wizualizacjach nawet zbędny, ale na pewno zwiększa on efekt doznań. Stosuje się tutaj układy dźwięku wielokanałowego 3D. Wciąż trwają prace nad stworzeniem idealnego środowiska akustycznego. Producenci kart dźwiękowych prześcigają się w tym zadaniu. Polega ono na matematycznej analizie kształtu głośników i zastosowanych materiałach.

Zapach.  W 2001 roku amerykańska firma stworzyła urządzenie o nazwie iSmell Personal Scent Synthesizer. Jego zadaniem było uwalnianie w odpowiednich momentach różnych mieszanek zapachów, znajdujących się w wymiennych pojemniczkach (coś w rodzaju tuszy do drukarek). Niestety projekt okazał się fiaskiem ze względu na brak zainteresowania produktem.

Wirtualna rzeczywistość – zastosowanie

Użytkowe

Jest ono podobne do świata rzeczywistego. Tworzy się w nich symulacje dla pilotów, treningi wojskowe, modele prac remontowych, konstrukcyjnych czy medycznych.  Scenariusze tych wizualizacji przebiegają czasami w ekstremalnych warunkach czy w nietypowych sytuacjach. Tworzenie takich właśnie wizualizacji zapewnia bezpieczeństwo dla zdrowia lub życia użytkowników.

Rozrywkowe – gry

Część gier ma swój początek w zastosowaniu użytkowym, tj. różnego rodzaju symulatory, które później pojawiły się w świecie rozrywki multimedialnej. Należą do nich także gry typu FPP lub MMORPG. Ale forma rozrywki to przecież nie tylko gry. Do tego celu stworzono specjalne środowiska, mające na celu relaksację w wirtualnej oazie, w której można uspokoić umysł za pomocą obrazów i dźwięków.

 

Komentowanie wyłączone.