Czy warto przyjmować białko po treningu?

Czy warto przyjmować białko po treningu?

Budowa masy mięśniowej wymaga czasu, wysiłku oraz samodyscypliny. Bardzo ważna jest także odpowiednia suplementacja, czyli dostarczanie do organizmu optymalnych ilości pełnowartościowego białka.

Białko i jego rodzaje

Białko dzieli się na trzy podstawowe grupy – białko roślinne (sojowe, pszeniczne, ryżowe, kukurydziane, owsiane), serwatkowe (koncentraty, izolaty i hydrolizaty) oraz na zwierzęce niemleczne (albumina jaja, koncentraty, hydrolizaty i izolaty drobiowe, hydrolizaty i izolaty pochodzenia wołowego). Zasadniczą różnicą poszczególnych białek jest tempo wchłaniania przez organizm człowieka.
Najszybszej asymilacji ulegają izolaty i hydroizolaty, natomiast najwolniej wchłaniają się kazeiny i koncentraty.
Zdecydowanie lepiej wchłaniają się białka zwierzęce niż roślinne.

Warto także wiedzieć, że jakość odżywek białkowych zależy przede wszystkim od tego, jaką wartość prezentuje konkretne białko. Pod tym względem zdecydowanie lepsze są białka zwierzęce – białka roślinne, głównie ze względu na niską przyswajalność, nie są pożądane w składzie pełnowartościowej odżywki białkowej. Znacznie lepiej prezentują się serwatki, choć one także nie dorównują białkom pochodzącemu z naturalnych, nieprzetworzonych składników diety, do których należy mięso.

Białko jako uzupełnienie diety

Podstawą zdrowej budowy masy mięśniowej jest przede wszystkim zbilansowana, bogata w naturalne białko dieta. Wiadomo jednak, że codzienne posiłki nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości białka, czego potwierdzeniem jest bilans energetyczny, czyli zapotrzebowanie organizmu na określone składniki odżywcze. W tej sytuacji z pomocą przychodzą właśnie odzywki białkowe, których celem jest optymalne uzupełnienie zapotrzebowania kalorycznego organizmu.
Warto jednak pamiętać, że suplementację białkową należy stosować wyłącznie w sytuacji, gdy dostarczenie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka wraz z pożywieniem jest niemożliwe.
Odżywki białkowe zalecane są przede wszystkim po intensywnym treningu, a także przed snem. Ponadto suplementację białkową można stosować w każdej sytuacji, gdy nie ma możliwości dostarczenia odpowiedniej ilości białka w konkretnym posiłku.

Comments are closed.